Kan LST øge faglig udvikling og fællesskab hos alle elever?

Aksel Sloth og Hilde Windfelt går begge i gymnasiet på Sorø Akademis skole og har dét til fælles, at de er ordblinde. Fællesskab er en motiverende faktor for begge elever, men det kan være svært, når man har vanskeligheder og behov, som ens øvrige klassekammerater ikke har. 

Fællesskab for mig på Sorø Akademi betyder rigtig meget. Både i undervisningsmiljøet, i klasserne og i det hele taget bare på skolen. At man har nogle i pauserne, man kan løbe ud til og grine med – det betyder rigtig meget.

Hilde Windfeldt, elev i 1.g, Sorø Akademi

Det at have adgang til læse- og skriveteknologi (LST) har gjort, at Aksel føler sig mere ligeværdig med sine kammerater.  

For mig så betyder fællesskab på gymnasiet rigtig meget. Jeg vil ikke kunne lære ordentligt, hvis jeg ikke har et godt fælles miljø. AppWriter hjælper mig med at deltage på lige fod med mine klassekammerater.

Aksel Sloth, elev i 3.g, Sorø Akademi
Ikke alle ordblinde har de samme udfordringer

På Sorø Akademi er ordblinde elever hver især inde til en snak før skolestart med henblik på at skabe en glidende overgang fra grundskolen til gymnasiet. Her får eleverne et indblik i undervisningsmiljøet, samtidig med at skolen får viden om den ordblinde elevs udfordringer og behov. 

Ikke alle ordblinde har de samme udfordringer, og dette er Aksel og Hilde et eksempel på. Hilde er god til at læse, men har svært ved at stave. Derfor bruger hun meget ordforslag, men ikke oplæsning. 

Mine største udfordringer ligger i at stave, og der bruger jeg så AppWriter hele tiden, fordi det kører over internettet. Så det er meget nemt, at jeg bare kan skrive et ord, og så kommer den med ordforslag, og så trykker jeg på et ord og kører videre.

Hilde Windfelt, elev i  1.g, Sorø Akademi

Aksel har derimod udfordringer inden for både læsning og skrivning og anvender AppWriter til begge. 

AppWriter har hjulpet mig med udfordringer i gymnasiet i forhold til at læse og skrive de større opgaver, da jeg kan få læst teksten op. Og så har det hjulpet mig, når jeg skriver, ved at kunne rette de stavefejl, jeg eventuelt laver, og så har jeg meget nemmere ved at finde fejl i min egen tekst, som jeg ellers ikke ville kunne finde.

Aksel Sloth, elev i 3.g, Sorø Akademi

Indsigt i nuancerne er komplekst og tidskrævende, men på Sorø Akademi er det et nødvendigt initiativ for at kunne kompensere og vejlede elever med ordblindhed bedst muligt. 

Ingen vanskeligheder med at læse og stave

Både Hilde og Aksel har selv skabt strategier baseret på deres selvforståelse for deres styrker og udfordringer. 

I sprogfagene, og alle andre fag egentlig også, bruger jeg mest det, at jeg bruger ordforslag til at hjælpe mig med at stave, fordi det er der, jeg har nogle vanskeligheder. Jeg har ikke så store vanskeligheder med at læse, så der bruger jeg det ikke endnu. Det kommer nok senere.  Men det hjælper mig rigtig meget til stavning, og jeg ved ikke, hvordan jeg skulle have klaret mig uden.

Hilde Windfelt, elev i 1.g, Sorø Akademi 

Aksel anvender indtalingsfunktionen i dansk og engelsk som strategi til at producere tekst. Efter at han har indtalt sin tekst, bruger han oplæsningsfunktionen til at høre stave-, sætnings- og grammatikfejl som en del af retteprocessen. Her kigger han først efter de stiplede linjer, hvorefter han kigger efter, om de store bogstaver er korrekte. Han kigger også efter, om ordene i et sammensat ord er skilt ad, eller om to ord, der er sat sammen, ikke skal være et sammensat ord. 

Den måde, jeg typisk tjekker det igennem på, er, hvis jeg ikke er i et godt flow, hvor jeg bare kan blive ved med at tale og skrive et længere stykke, så plejer jeg typisk at kigge et mindre stykke igennem, så jeg ikke har et kæmpe arbejde til sidst.

Aksel Sloth, elev i 3.g, Sorø Akademi

Det er ikke i alle fag, Aksel anvender indtalingsfunktionen. I sprogfagene, fx tysk, anvender han i højere grad ordforslag.

Når jeg taler, har jeg nogle vaner med at sige ting, der ikke er grammatisk korrekte, og så hjælper det mig med at komme af med de vaner ved at sidde og skrive det i stedet.

Aksel Sloth, elev i 3.g, Sorø Akademi

Elevernes selvforståelse suppleres yderligere med støtte fra undervisere og læsevejledere, der sikrer, at de rigtige rammer skabes. 

Fagordlister til at mestre fagbegreber

Ord som bl.a. “adenosintrifosfat” kan være svære for ordblinde at stave grundet ordets  mange stavelser, længde og endelse.

Flere elever med ordblindhed på Sorø Akademis skole har tilføjet fagbegreber i AppWriter, som har hjulpet dem med at opbygge et mere akademisk sprog – og specielt i naturfagene.

Hvis det er naturfag, så har AppWriter den mulighed, at man laver sine egne fagordlister – det bruger jeg rigtig meget. Jeg slår det tit til, når jeg skriver de her naturfaglige opgaver.

Aksel Sloth, elev i 3.g, Sorø Akademi
LST skaber faglig udvikling for ALLE elever

IT-ansvarlig Trine Hau Bentsen og læsevejleder Mette Hårbøl har set potentialet i at tilbyde alle elever adgang til AppWriter, og opfordrer dem til at anvende værktøjet som læringsværktøj. 

Værktøjet introduceres i 1.g, og eleverne får i 2.g et brush up-kursus, der husker eleverne på, at AppWriter er tilgængeligt og kan optimere deres arbejdsprocesser. 

Vi introducerer alle klasser for det, så det er et værktøj, som alle bruger, og ikke kun dem, der er ordblinde. Det bliver solgt som en måde at blive bedre på.

Trine Bentsen, lærer og it-ansvarlig, Sorø Akademi

AppWriter benyttes bredt ved elevernes tekstproduktion, hvor de efterfølgende kan få teksten læst højt. På den måde kan alle elever lytte efter fejl i deres egne tekster og sikre, at tekstkvaliteten er høj. Eleverne kan desuden arbejde med at skabe variation i teksten, samt at den lever op til de akademiske krav. 

Jeg fandt bare 50 fejl i min tekst, efter jeg fik læst den op!

Elev til Trine Bentsen, lærer og it-ansvarlig, Sorø Akademi

Eleverne benytter også AppWriter hyppigt i sprogundervisningen, hvor de anvender ordforslag og bruger værktøjet som erstatning for en traditionel ordbog.

De almindelige elever anvender ordforslag typisk i sprogfagene: engelsk, tysk, fransk og spansk. fordi det giver dem hurtigere adgang til et større ordforråd.

Trine Bentsen, lærer og it-ansvarlig, Sorø Akademi

Ved at tilbyde alle elever adgang til værktøjet vil det i højere grad udligne forskelle blandt eleverne ved at nedkæmpe det tabu, der kan være om ordblindhed.  

Målet var egentlig at undgå en stigmatisering af de ordblinde, hvor de sad med deres eget lille værktøj og skulle arbejde med. Så nu har de så mulighed for at sidde alle sammen og skulle have læst en tekst højt eller alle sammen at høre noget, som der arbejdes med.

Mette Hårbøl, lærer og læsevejleder, Sorø Akademi
Man er ordblind i alle fag …
derfor skal faglæreren også klædes på

For Trine er det vigtigt, at alle lærere er klædt på til at kunne støtte og vejlede eleverne med AppWriter. Derfor holder Trine jævnligt kurser for lærere i værktøjet og dets muligheder forbundet med dette. 

Mette har desuden planer om at igangsætte initiativer om at komme ud i hver klasse eller årgang én gang hvert semester i forskellige fag for at fortælle, hvordan AppWriter netop kan bruges i det pågældende fag. Her kan både elever og faglærere få konkret viden om, hvordan forskellige funktioner kan bidrage til faget. 

Det er desuden begges mål, at alle lærere bliver “superlærere” i brug af AppWriter, på samme måde som elever kan blive “superbrugere”. At være superbruger vil sige, at man kan hjælpe andre til at blive trygge i at anvende AppWriter, da man har stor indsigt i værktøjet og kan lære fra sig. 

Brugervenlighed var afgørende i valg af LST

I skolens valg af LST var overvejelserne klare: brugervenlighed og funktionalitet. Derfor faldt valget på AppWriter:

Usability er alfa og omega. To klik, og så er du i gang.

Trine Bentsen, lærer og it-ansvarlig, Sorø Akademi

Skolen tilbyder AppWriters cloud-løsning til alle elever, da denne version er nem, simpel og platformsuafhængig til deres “bring-your-own-device”-strategi. Her kan du komme i gang med AppWriter efter to klik, uanset device, og med ét klik er du i gang i fx Google Docs, Office 365, PDF-filer eller på internettet.

Med 10 års erfaring i it-vejledningen har det været afgørende for Trine, at der ikke skal bruges tid på at installere værktøjet på flere forskellige devices, da det er det, der tager tid – og at det i stedet er en cloud-løsning, der er nem at gå til og hele tiden følger udviklingen.

Vi oplever også, at det går hurtigt med udviklingen – de nye funktioner kommer ret hurtigt på, og det virker som et levende produkt, der ikke står stille.

Trine Bentsen, lærer og it-ansvarlig, Sorø Akademi

Trine holder løbende kurser specifikt for faggrupperne, så sproglærere og lærere i naturfagene får et skræddersyet kursus med forskelligt fokus. Her er fokus på, hvordan LST kan optimere og kvalificere elevernes skriftlige arbejde i fagene. For de ikke-ordblinde kunne det være fokus på korrekturlæsning eller oplæsning på sprog.

Selvom man som lærer ikke har et stort kendskab til it, kan man nemt og hurtigt komme i gang med at anvende værktøjet. 

LST for alle

LST bidrager til fællesskabet ved at give alle lige mulighed for at tilgå hjælpemidlerne. På et gymnasialt niveau kræves det, at eleverne kan leve op til de gymnasiale krav og formidle et akademisk sprog. AppWriter kan anvendes som læringsværktøj, fx til at mestre fagbegreber i naturfag. Det kan desuden bruges som korrekturværktøj eller i sprogundervisningen, eller til bare at komme i gang med tekstproduktion – ikke kun for de ordblinde elever, men for alle. 

Som lærer kan du hurtigt komme i gang med at anvende AppWriter, uden at det kræver en stor it-kyndighed. 


Sorø Akademis Skole