TxtAnalyserAppWriterInklusiv UndervisningIndsigt Artikel

Hvidovre Privatskole: Selvkørende IT, hvor alle kan være med

By Stine Franck Jensen2. august 2024


Hvordan kan en skole have en it-afdeling, der er selvkørende og være en såkaldt “digital eliteskole?” 

To studerende bruger bærbare computere

“Dét her, det er smart”

Da Hvidovre Privatskole startede for fem år siden med 167 elever, var der hurtigt enighed om, at skolen skulle implementere et it-setup, der var nemt og ligetil. 

“Vi var kun os selv, og hvis vi skulle få det til at fungere, var det relativt vigtigt, at det var noget vi selv kunne håndtere.” - Anders Horn, Skoleleder, Hvidovre Privatskole

Beslutningen lå hos dem, der primært skulle anvende it’en i hverdagen - nemlig lærerne og eleverne. 

Valget faldt på Googles løsning, som var nemt at anvende i undervisningen, og som ikke kræver mange ressourcer for at holde kørende i en travl skolehverdag.

Selvkørende it-afdeling - hvordan?

Hvidovre Privatskole har, som mange andre selvejende institutioner, ingen it-afdeling, hvorfor et tidskrævende it-setup ikke kan fungere. Google’s løsning gjorde det muligt at have ét system, hvor der ikke var behov for mere end 3-4 timers it-support om ugen.

I G Suite for Education kan man nemt og hurtigt begrænse adgang eller funktioner og rulle ting ud til alle elever og lærere på én gang. Dette skaber en stor fleksibilitet idét, at ønsker fra lærere om fx nye portaler eller begrænsninger til bestemte apps kan blive rullet ud til alle elevers maskiner fra det øjeblik, beslutningen tages. Denne styring foregår centralt fra den såkaldte Google Admin Console. 

Ifølge Hvidovre Privatskole har dette været af stor betydning når hurtige beslutninger skal tages:

“Man skal ikke ønske noget hos nogen, omkring nogle andre, igennem noget og så kan det først rulles ud 14 dage efter. Der tages en beslutning, og bum, så er det videre.” - Anders Horn, Skoleleder, Hvidovre Privatskole

IT, hvor alle kan være med

Chromebooks bliver allerede integreret i undervisningen fra 0.klasse. Dette for at vænne eleverne til maskinerne, gøre brugen til en vanesag og skabe en mere naturlig udvikling til det større brug på de højere klassetrin.

På Hvidovre Privatskole ses Chromebooks desuden som et “fælles værktøj,” der kan skabe et mere familiært miljø på tværs af årgange og støtte op om den tradition vi i Danmark har om at undervisning sker i fællesskab.

Selvom skolen er digital er der stadig analoge elementer i undervisningen:

Speechmark

“Selvom vi er digitale, er vi stadig top analoge på alle mulige ting. Vi læser fx stadig bøger, arbejder med kreativitet, vil stadig gerne have “hands on” og vil gerne bygge ting. Den digitale løsning skal være der, når vi skal bruge den, fungere og bare være klar til at køre.”

Anders Horn, Skoleleder, Hvidovre Privatskole

IT, hvor alle kan være med

Chromebooks bliver allerede integreret i undervisningen fra 0.klasse. Dette for at vænne eleverne til maskinerne, gøre brugen til en vanesag og skabe en mere naturlig udvikling til det større brug på de højere klassetrin. 

På Hvidovre Privatskole ses Chromebooks desuden som et “fælles værktøj,” der kan skabe et mere familiært miljø på tværs af årgange og støtte op om den tradition vi i Danmark har om at undervisning sker i fællesskab.

Selvom skolen er digital er der stadig analoge elementer i undervisningen:

“Selvom vi er digitale, er vi stadig top analoge på alle mulige ting. Vi læser fx stadig bøger, arbejder med kreativitet, vil stadig gerne have “hands on” og vil gerne bygge ting. Den digitale løsning skal være der, når vi skal bruge den, fungere og bare være klar til at køre.” - Anders Horn, Skoleleder, Hvidovre Privatskole

Glem it-bekymringer og fokuser på undervisning

Ved at både lærere og elever anvender Chromebooks kan undervisningen hurtigt komme igang:

“Når en time starter, lukker alle bare skærmen op og så virker det bare.” - Anders Horn, Skoleleder, Hvidovre Privatskole

Alle arbejder i samme miljø og ingen skal derfor ikke bruge undervisningstid på at assistere eleverne i brug af forskellige enheder og bekymre sig om sikkerhed, virus og opdateringer. 

Hvidovre Privatskole vokser for hvert år med flere elever, og ved ikke at skulle bruge tid på it-support, kan skolen i højere grad fokusere på at implementere nye it-værktøjer i undervisningen, der kan øge kreativitet og skabe mere værdi i undervisningen. 

Students working together

Hvorfor har Hvidovre Privatskole valgt Google og Chromebooks?

  • En enkelt underviser kan agere “It-afdeling”
  • Chromebooks er maskiner de fleste har råd til og har en lang levetid (priser starter fra ca. 2000 kr.)
  • Chromebooks er lette at anvende for både elever og lærere. 
  • Undervisere skal ikke assistere elever i brug af forskellige maskiner
  • Ingen bekymring om sikkerhed, virus og opdateringer (sker automatisk)

Flere blogindlæg